„W ten sposób. mając lat sześć, porzuciłem wspaniałą karierę malarską.”

Podczas pierwszej wizyty w szkole, tuż przed rozpoczęciem nauki w pierwszej klasie, zostałam poproszona o wykonanie rysunku, na którym miał się znajdować dom, drzewo i człowiek. Lubiłam rysować, więc z wielką ochotą zabrałam się do pracy. Wymalowałam dziewczynkę, która była mniej więcej wielkości drzewa i domek znacznie mniejszych rozmiarów.  Pani nauczycielka wyraziła zdziwienie proporcją poszczególnych elementów i zwróciła mi uwagę, że w rzeczywistości ludzie są mniejsi od domów i drzew. Przyjęłam jej krytyczną uwagę w milczeniu i od tej chwili przywiązywałam wielką wagę do proporcji. Starałam się by rysunek  był jak najwierniejszym odbiciem rzeczywistości. Jak fotografia. Świat wewnętrzny zszedł na drugi plan. Przez lata myśląc o tej sytuacji  odczuwałam jakiś rodzaj zakłopotania. Ostatnio spojrzała na to z innej perspektywy. Pewnie gdyby na moim rysunku dominował dom byłabym dziś być może architektem, inżynierem, budowlańcem, konstruktorem… Z dużą sympatią dla mojego 7 letniego „ja”. Sem twoja minulost….

Marc Chagall

Marc Chagall

fragment Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego:

„Gdy miałem sześć lat, zobaczyłem pewnego razu wspaniały obrazek w książce opisującej puszczę dziewiczą. Książka nazywała się „Historie prawdziwe”. Obrazek przedstawiał węża boa, połykającego drapieżne zwierzę. Oto kopia rysunku: mały

W książce było napisane: „Węże boa połykają w całości schwytane zwierzęta. Następnie nie mogą się ruszać i śpią przez sześć miesięcy, dopóki zdobycz nie zostanie strawiona”.
Po obejrzeniu obrazka wiele myślałem o życiu dżungli. Pod wpływem tych myśli udało mi się przy pomocy kredki stworzyć mój pierwszy rysunek. Rysunek numer 1. Wyglądał on tak:mały1
Pokazałem moje dzieło dorosłym i spytałem, czy ich przeraża.
– Dlaczego kapelusz miałby przerażać? – odpowiedzieli dorośli.
Mój obrazek nie przedstawiał kapelusza. To był wąż boa, który trawił słonia. Narysowałem następnie przekrój węża, aby dorośli mogli zrozumieć. Im zawsze trzeba tłumaczyć. Mój rysunek numer 2 wyglądał następująco: mały2Dorośli poradzili mi, abym porzucił rysowanie węży zamkniętych oraz otwartych i abym się raczej zajął geografią, historią, arytmetyką i gramatyką. W ten sposób. mając lat sześć, porzuciłem wspaniałą karierę malarską. Zraziłem się niepowodzeniem rysunku numer 1 i numer 2. Dorośli nigdy nie potrafią sami zrozumieć. A dzieci bardzo męczy konieczność stałego objaśniania. Musiałem wybrać sobie inny zawód: zostałem pilotem. Latałem po całym świecie i muszę przyznać, że znajomość geografii bardzo mi się przydała. Potrafiłem jednym rzutem oka odróżnić Chiny od Arizony. Ta wiedza oddaje duże usługi, szczególnie wówczas, gdy się błądzi nocą.

Zawód pilota dał mi okazję do licznych spotkań z wieloma poważnymi ludźmi. Wiele czasu spędziłem z dorosłymi. Obserwowałem ich z bliska. Lecz to nie zmieniło mej opinii o nich. Gdy spotykałem dorosłą osobę, która wydawała mi się trochę mądrzejsza, robiłem na niej doświadczenie z moim rysunkiem numer 1, który stale nosiłem przy sobie. Chciałem wiedzieć, czy mam do czynienia z osobą rzeczywiście pojętną. Lecz za każdym razem odpowiadano mi: – To jest kapelusz. – Wobec tego nie rozmawiałem ani o wężach boa, ani o lasach dziewiczych, ani o gwiazdach. Starałem się być na poziomie mego rozmówcy. Rozmawiałem o brydżu, golfie, polityce i krawatach. A dorosły był zadowolony, że poznał tak rozsądnego człowieka.”
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii bez kategorii, przemyślenia, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s