Jak żyć, panie premierze?

My, Polacy, bardzo lubimy narzekać. Na nasz „nienormalny kraj”, na polityków, na służbę zdrowia, na nauczycieli, na pracodawców. Na Kaczyńskiego, na Tuska, na księży, na sąsiadkę z dołu. Nie mam pracy – dramat. Mam pracę – źle, bo się trzeba narobić. Pogodzie się zawsze oberwie – albo jest za zimno, albo za gorąco. Albo za sucho, albo za mokro. Świeci słońce – źle, bo razi w oczy. Wyjdą chmury – źle, bo ponuro. Znowu upał. Trzeci dzień upał. Jak ten upał śmie tak mnie męczyć! Faktycznie, skandal. Chyba nie będzie przesadą stwierdzenie, że w dobrym tonie jest czasem wspólnie ponarzekać. To tak ludzi zbliża. Tak, wspólny wróg zawsze zbliża. Na siebie też można powrzucać. Idiota. Jak mogłem popełnić taki głupi błąd? No jak? Cóż, jakoś widać mogłeś. Popełnianie głupich błędów jest tym, co wszyscy inteligentni ludzie robią od czasu do czasu.

smerfMarudzenie ma jedną niewątpliwą zaletę, inaczej nie byłoby tak popularne. Zwalnia z podejmowania działania i zdecydowania się na próbę zmiany. To nic innego, jak wymówka, bo pozwala siąść z założonymi rękami. Moje życie jest takie, jakie jest, bo – i tu zaczynamy litanię: pogoda zła, rodzina wnerwia, robić trzeba (a się nie chce) itd. No jak żyć, panie premierze, no jak.

Jeśli odstawi się na bok narzekanie, okaże się, że całkiem sporo od nas zależy. A na pewno, jeśli chodzi o własne samopoczucie, subiektywne odczuwanie szczęścia i dobrostan psychofizyczny. Można je modyfikować na przykład przez odpowiedni tryb życia, właściwą proporcję między pracą a wypoczynkiem, przez sposób odżywiania, aktywność fizyczną, odpowiedni (nie za niski, nie przesadnie wysoki) poziom ambicji i rywalizacji, przez pielęgnowanie przyjaźni. Dokonujesz codziennie przeróżnych wyborów, mniejszych i większych, które składają się na twoją codzienność. Dla osób, które odkrywają w sobie chęć podjęcia aktywniejszej roli w swoim własnym życiu, przedstawiam:

10 kroków do większego szczęścia i zdrowia psychicznego

 Obrazek

  1. Szukając przyczyn swojego zachowania uwzględniaj zarówno przyczyny wewnętrzne, związane z twoim charakterem i umiejętnościami, jak i przyczyny zewnętrzne, związane z sytuacją i kontekstem twojego zachowania.
  2. Nie mów (ani nie myśl) źle o sobie. Stosuj jedynie konstruktywną krytykę, zarówno wobec siebie, jak i innych. Oznacza to poszukiwanie przyczyn kłopotów w elementach, które możesz zmienić za pomocą przyszłych działań. Zamiast siedzieć i utyskiwać, zastanów się, jakie twoje działania (które być może świetnie sprawdzały się w innych sytuacjach) są w obecnej sytuacji nieskutecznie, pomyśl, jakie są inne możliwości.
  3. Staraj się oceniać stosowność swoich zachowań w świetle odpowiednich norm społecznych. W tym celu porównuj swoje reakcje, myśli i uczucia z reakcjami, myślami i uczuciami porównywalnych osób z twojego otoczenia. Nie chodzi o to, że masz się zachowywać i odczuwać dokładnie jak one, ale da ci to pewien punkt odniesienia i pozwoli uzyskać szerszą perspektywę.
  4. Dbaj o to, by mieć kilku bliskich przyjaciół, z którymi możesz podzielić się radościami i zmartwieniami. Sieć wsparcia społecznego ma wpływ na wiele aspektów życia, od samopoczucia, przezwyciężania stresu, przez zadowolenie z życia, podejmowanie ryzyka, po zdrowie fizyczne, zapadalność na choroby i zdolność wychodzenia z nich oraz długość życia.
  5. Staraj się być nastawiony na przyszłość, kiedy jest coś do zrobienia; nastawiony na teraźniejszość, kiedy cel jest osiągnięty i możesz się nim cieszyć; na przeszłość, by pozostać w kontakcie ze swoimi korzeniami. Zrównoważona perspektywa czasowa umożliwi elastyczne koncentrowanie się na wymaganiach stawianych przez sytuację, zadanie oraz twoje potrzeby.
  6. Przypisuj sobie całą zasługę za twoje sukcesy, zrób listę cech, dzięki którym jesteś kimś wyjątkowym, które możesz ofiarować innym. Na przykład osoby nieśmiałe i ciche mogą ofiarować osobom gadatliwym dar uważnego słuchania. Bądź świadom swoich zasobów – umiejętności, sukcesów, talentów, wzbogacających doświadczeń (są nimi również doświadczenia trudne), które możesz wykorzystać do radzenia sobie z przeciwnościami.
  7. Kiedy czujesz, że jesteś blisko utraty panowania nad sobą, zdystansuj się od sytuacji poprzez fizyczne opuszczenie jej lub spróbuj spojrzeć z perspektywy przyszłości na to, co teraz wydaje się przytłaczającym problemem. Opowiedz o tym życzliwemu słuchaczowi. Uświadom sobie swoje emocje, pozwól sobie je odczuwać, wyraź je.
  8. Z każdego niepowodzenia wyciągaj wnioski. Niepowodzenia i rozczarowania są czasami wielkim dobrodziejstwem – informują, że cele, które sobie postawiliśmy, nie są dla nas dobre albo mogą być bodźcem do odkrycia innych, nieznanych wcześniej dróg działania.
  9. Jeśli dojdziesz do wniosku, że nie potrafisz pomóc sobie lub innej osobie, skorzystaj z porady wykwalifikowanego specjalisty. Czasem problem, który wygląda na psychiczny, może mieć charakter fizyczny lub na odwrót. Nie wstydź się. Skorzystanie z takiej formy pomocy, kiedy jest potrzebna, jest dbaniem o jakość swojego życia.
  10.  Oderwij się czasem od codziennych spraw, zrelaksuj, odpręż, „wyloguj” jeśli można (lub trzeba), sposób zależy od ciebie, ważne, by był zdrowy i sprawiający ci przyjemność. Pomysłów jest dużo: spacer, rower, czytanie, muzyka, masaż, taniec, śpiew, rysowanie, gapienie się na chmury, kąpiel przy świecach, puzzle… Może to być nawet malowanie paznokci czy robienie sałatki. Zrób swoją listę czynności, które pozwalają ci pobyć sam na sam ze sobą.

Oraz bonusowy punkt 11. – Śmiej się! Również z samego siebie, z życia, z absurdalności niektórych sytuacji. Odkrywaj i wzbudź w sobie ciekawość wobec tego, co dziwne, niezwykłe, inne. Doceniaj to, co codzienne i zwyczajne.

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii P, psychologia i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s