„Bo egzamin był niesprawiedliwy…”

No i już po egzaminach gimnazjalnych…. Na pewno wzbudziły różne emocje, wywołały mnóstwo komentarzy, na pewno wymieniacie się teraz, Drodzy Gimnazjaliści, uwagami z nimi związanymi. Młodsze roczniki cieszą się, że to jeszcze nie ich pora. No i jak? Łatwy był egzamin? Trudny? Jakie będziesz mieć wyniki? I jak myślisz, dlaczego takie, a nie inne?

 Możesz zinterpretować swój wynik z egzaminu, czy też jakiekolwiek inne osiągnięcie/niepowodzenie jako skutek czynników wewnętrznych, czyli Twoich cech osobowości (własność stała), lub wysiłku (własność zmienna). Możesz też przypisać go przyczynom zewnętrznym, jak trudność zadania, szczęście, czy działania innych.

 W zależności od tego, czemu przypiszesz przyczynę sukcesu/niepowodzenia (czyli inaczej mówiąc, w zależności od tego, jaka będzie atrybucja przyczyn sukcesu/niepowodzenia), będziesz doświadczał różnych emocji. Przykładowe stany emocjonalne przedstawia tabelka poniżej:

    tabela 1
Warto zauważyć, że tak naprawdę nasza reakcja emocjonalna nie zależy w tym wypadku od prawdziwych źródeł sukcesu/niepowodzenia.

 Na interpretację przyczyn sukcesów i niepowodzeń wpływa kilka czynników:

1. Umiejscowienie kontroli.

W przypadku przekonania, że nasze działania zależą od tego, co sami czynimy, mówimy o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli, a jeśli uważamy, że zależą od czynników środowiskowych – o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli.

2. Stałość-zmienność

Skrzyżowanie wymiarów umiejscowienia kontroli i stałości-zmienności daje nam cztery możliwe interpretacje przyczyn wyników zachowania:

tabela 2

3. Globalność – specyfika

Czy odniesiony sukces (lub niepowodzenie) jest globalny, niezależny od otoczenia i sytuacji, czy też specyficzny, ograniczony do konkretnego zadania, sytuacji? Ludzie mają zazwyczaj skłonność do postrzegania swoich sukcesów jako globalnych, a porażek jako specyficznych. Pogląd odwrotny nie wpływa na nasze samopoczucie najlepiej.

 I jeszcze jedna kwestia – wolałbyś przypisać sukces swoim zdolnościom czy wysiłkowi?

W naszej kulturze raczej wolimy doszukiwać się przyczyn odniesionych sukcesów w naszych zdolnościach, ponieważ przypisywanie ich wysiłkowi niesie ze sobą pewne ryzyko. Jeśli ktoś ciężko pracuje i odniesie sukces, jest zazwyczaj oceniany jako inteligentny i dobrze zmotywowany do pracy. Jeżeli natomiast mimo ciężkiej pracy nie uda mu się, jego możliwości mogą zostać nisko ocenione. Niektórzy uczniowie dlatego nie przykładają się do pracy – lepiej jest za niepowodzenia obwinić brak motywacji, niż brak zdolności. Unikanie wysiłku jest więc pod pewnymi względami „bezpieczniejszą” strategią – wprawdzie z jednej strony uniemożliwia osiągnięcie sukcesu, z drugiej jednak chroni też przed posądzeniem o brak zdolności. Zarówno przez innych, jak i przez samego siebie.

To, jakie masz poglądy na przyczyny swoich osiągnięć, prowadzi do:

– różnych sposobów ich interpretowania, a co za tym idzie, ogólnej samooceny

– różnych emocji, celów, wysiłku w danej sytuacji

– różnych motywacji w przyszłości, co ma wpływ na prawdopodobieństwo odniesienia przyszłego sukcesu.

 Warto więc się temu przyjrzeć.

 No to jak z tym egzaminem?

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii bez kategorii, P, psychologia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s