Johari window

Okno Johari lub Johariego, zawdzięczające nazwę imionom swoich twórców, Joemu Luftowi i Harry`emu Inghamowi,  jest schematem ilustrującym stan naszej samoświadomości.  Zawiera 4 pola:

  • Ja publiczne – znane sobie i innym
  • Ja ślepe – nieznane sobie, znane innym
  • Ja skryte – znane sobie, nieznane innym
  • Ja nieświadome – nieznane sobie, nieznane innym

Ten schemat może być użyteczny w pracy nad sobą, nad zwiększaniem samoświadomości. Po co to robić? Po pierwsze ukrywanie informacji przed sobą i innymi pochłania duuuuuużo energii. Po drugie,   im więcej wiemy o sobie tym lepsze jest porozumienie. Po trzecie, tu cytat, który dobrze oddaje istotę rzeczy: „To, co sobie uświadamiamy, jesteśmy w stanie kontrolować, natomiast to, czego sobie nie uświadamiamy, kontroluje nas” (Jacek Pierzchała). Tworzenie związku to praca nad powiększeniem pola Ja publicznego i zmniejszeniem pozostałych obszarów: ukrytych lub i nie dostrzeganych.

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii bez kategorii, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

