„Nadzieja jest to trwałe przekonanie o możliwości spełnienia gorących pragnień, wbrew mrocznym impulsom i szalonym emocjom, które cechują początek egzystencji.”(Erik Erikson)

Erik Erikson amerykański psychoanalityk i psycholog, urodził się 15 czerwca 1902 we Frankfurcie nad Menem, zmarł 12 maja 1994 w Harwich. Jego największymi osiągnięciami jest stworzenie psychospołecznej teorii rozwoju oraz  ilustrujące ją badania psychohistoryczne. Przymiotnik „psychospołeczna” oznacza, że poszczególne stadia rozwoju człowieka, od urodzin aż do śmierci, kształtowane są przez wpływy społeczne wchodzące w interakcje z fizycznymi i psychologicznymi dyspozycjami organizmu. W swej teorii Erikson szczególnie akcentuje okres dojrzewania, w którym kształtuje się nasza tożsamość. On sam po ukończeniu gimnazjum nie mógł zdecydować się, co chciałby robić w życiu.  W poszukiwaniu inspiracji udał się w roczną podróż po Europie. Kiedy już podjął decyzję, że zajmie się sztuką nieoczekiwanie zaproponowano mu nauczanie w małej szkole w Wiedniu. Do szkoły tej uczęszczały dzieci, których rodzice poddawali się psychoanalizie. Program szkoły był z całkowitą swobodą kształtowany przez nauczycieli i uczniów. Erikson podjął studia dla nauczycieli prowadzone w oparciu o metodę Montessori, kładącą nacisk na rozwijanie poprzez zabawę inicjatywy dziecka. Jednocześnie przebywając w środowisku psychoanalityków sam poddał się treningowi psychoanalitycznemu u Anny Freud, a także podjął studia w Wiedeńskim Instytucie Psychoanalitycznym. W 1933r. wraz z zoną wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie jako pierwszy psychoanalityk dziecięcy pracował na wielu renomowanych uczelniach. Jest między innymi autorem takich książek jak Dopełniony cykl życia, Dzieciństwo i społeczeństwo, Tożsamość a cykl życia, biografii Lutra i Gandhiego. Według teorii Eriksona rozwój człowieka przebiega w 8 stadiach, z których pierwsze 4 mają  miejsce w niemowlęctwie i dzieciństwie, piąte stadium to okres dojrzewania, a trzy ostatnie to wiek dojrzały. W każdym stadium człowiek staje wobec specyficznych kryzysów i w każdym staje przed nim specyficzne zadanie rozwojowe. Owo zadanie polega na tym aby uporać się z dwoma  przeciwstawnymi wymaganiami.

I Podstawowa ufność a podstawowa nieufność (Nadzieja)

II Autonomia a wstyd i niepewność (Wola)

III Inicjatywa a poczucie winy (Zdecydowanie)

IV Pracowitość a poczucie niższości (Kompetencja)

Y Tożsamość a pomieszanie tożsamości (Wierność)

VI Bliskość a izolacja (Miłość)

VII Twórczość a stagnacja (Opiekuńczość)

VIII Integralność a Rozpacz (Mądrość)

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii bez kategorii, psychologia, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s