„Niecierpliwość jest zawsze stanem towarzyszącym utajonej intencji użycia siły.” (Erich Fromm)

R.Magritte

Jak „niestraszony pogromca” przejawów utajonych intencji użycia siły zastanawiam się nad sensem niektórych sformułowań. Na przykład bardzo często używane, może nawet nadużywane „masz do tego prawo”. Czasem się zastanawiam czy nie uczą tego na jakichś treningach. Uściślijmy kontekst – dyskusja między dwoma osobami, z których jedna ma odmienne w jakimś temacie zdanie czy opinię spotyka się z odpowiedzią drugiej – „masz prawo tak myśleć”. Inna sytuacja, ktoś wyraża żal, pretensję pod czyimś adresem i w odpowiedzi słyszy – ” masz prawo tak się czuć”. Jaka intencja stoi za tą gładko brzmiącą formułką? Bliskie jest mi myslenie, że sensem komunikatu jest reakcja jaką wywołuje, a w przypadku „masz do tego prawo” jest nią zwykle złość. Dlaczego przypominasz mi o przysługujących mi prawach? Sądzisz, że jestem na tyle głupi i nieświadomy, że nie wiem jakie są moje prawa? Czasem mam wrażenie, że „masz do tego prawo” pada wtedy kiedy brak jest innych argumentów, a wola zwycięstwa jest większa od potrzeby budowania dobrej relacji. Kiedy mówię drugiej osobie „masz do tego prawo”, to na płaszyźnie wiedzy i umiejętności stawiam się wyżej od niej. Jesli zdarzy mi się kiedyś usłyszeć od kogoś, że mam prawo…., postaram się obudzić w sobie zdziwienie i zapytam: Naprawdę? Skąd o tym wiesz? Gdzie to jest napisane?🙂

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii bez kategorii, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

