Trzy sita

„Do Sokratesa przybiegł pewien znajomy i zdyszany zaczął opowiadać:
-Słuchaj Sokratesie, muszę ci coś powiedzieć. Twój przyjaciel…
-Poczekaj – przerwał mędrzec-przesiałeś to, co chcesz mi powiedzieć przez trzy sita?
-Trzy sita? – zdziwił się „sprawozdawca”.
-Tak, mój przyjacielu, trzy sita. Pierwsze sito to prawda. Jesteś pewny, że wszystko, co mi chcesz powiedzieć, jest zgodne z prawdą?
-No, nie wiem, opowiedział mi to…
-Tak, tak, ale z pewnością przesiałeś to przez drugie sito, a jest nim dobro. Czy to, co chcesz mi opowiedzieć, jeżeli nie jest prawdziwe jest przynajmniej dobre?
-Przeciwnie…
-To – przerwał filozof – użyjmy jeszcze trzeciego sita i zapytajmy, czy to, co mi chcesz opowiedzieć jest konieczne?
-Konieczne? Chyba nie….
-A więc – uśmiechnął się Sokrates – jeżeli to, co mi chcesz opowiedzieć nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani konieczne, to nie obciążaj tym ani siebie, ani mnie!”

Kazimierz Wójtowicz „Przypiski”

Sokrates – filozof grecki, 469 – 399 p.n.e.

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii Metafory, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Trzy sita

  1. Alaj pisze:

    oj!!!!!! każde sito piękne i użyteczne, jak to ma się do realiów pracowych????? będę przesiewać, oj przesiewać, pozdrawiam

  2. Zalecam ostrożność z tym przesiewaniem🙂

Skomentuj

