Synchroniczność zdarzeń

Rob Gonsalves

Jakiś czas temu woda w umywalce w łazience przestała odpływać z taką szybkością jak zwykła to czynić. Wkrótce potem zastrajkował zlew w kuchni i zrobił się mały potop. Kiedy wreszcie udało mi się odkorkować zlew i miałam się zabrać za umywalkę stwierdziłam, że wszystko z nią w porządku. Tymczasem ja sama wylałam z siebie całe morze łez. Przyszła mi do głowy myśl, że umywalka, zlew i ja stanowimy naczynia połączone. Poszłam jednak po rozum do głowy i  wydedukowałam, że rury odpływowe są ze sobą rzeczywiście połączone. Ale ja? Synchroniczność zdarzeń o której pisał Jung: „Zajmując się psychologią procesów nieświadomych już od wielu lat jestem zmuszony rozglądać się za jakąś inną poza prawem przyczynowości zasadą, wyjaśniająca zjawiska, albowiem zasada przyczynowości wydaje mi się niedostateczna, by wytłumaczyć osobliwe zjawiska z dziedziny psychologii nieświadomości. Otóż najpierw dane mi było przekonać się, że istnieją pewne zjawiska paralelne, których nie sposób powiązać ze sobą na podstawie prawa przyczynowości, najwyraźniej pozostają one bowiem w jakimś innym porządku zdarzeń. Ów związek, jak mi się wydaje, w istotny sposób sytuowała się w fakcie względnej jednoczesności, stąd termin <synchroniczny>. Otóż wydaje mi się, że czas jest nie tylko jakimś abstraktem, ile raczej jakimś konkretnym continuum, zawierającym jakości lub uwarunkowania podstawowe, mogące ujawniać się jednocześnie w różnych miejscach w nie dającym się przyczynowo wyjaśnić paralelizmie; dzieje się tak np. w przypadkach jednoczesnego pojawienia się pomysłów, symboli lub stanów psychicznych”  Kiedy umierały bliskie mi osoby więdły kwiaty, przepalały się żarówki, wysiadał komputer, telewizor, radio. Moje sny często w jakiś dziwny sposób powiązane są z czasem przyszłym i tym co ze sobą niesie. Mam w takich momentach wrażenie, że jestem częścią jakiejś większej całości, która żyje, pulsuje, porusza się. Naczynia połączone….

Polecam artykuł: Łapiąc bakcyla synchroniczności

Informacje o Poradnia on-line

profesjonalna pomoc psychologiczna
Ten wpis został opublikowany w kategorii przemyślenia, psychologia, T. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

